Planinarsko sportski klub Balkan realizovao je u periodu od 15. do 18. juna 2018. godine planinarsku akciju u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini na planinama Cincar, Biokovo i Kamešnica. Na akciji je učestvovalo sedmoro planinara iz četiri planinarska kluba.

Grupa je iz Beograda krenula u petak, 15. juna, u 21 čas i nakon noćne vožnje preko Zvornika, Sarajeva i Jablanice u ranim jutarnjim satima stigla u Livno.

PRVI DAN

Iz Livna smo se makadamskim putem odvezli do planinarskog doma „Kruzi“ na istoimenoj površi u podnožju planine Cincar. Ubrzo smo se po maglovitom vremenu zaputili ka obodu Glamočkog polja.

Lovnica i Lukomir

Polazak na uspon

Bura koja se osećala i u zavetrini Cincara delimično je doprinela boljoj vidljivosti na nešto nižoj nadmorskoj visini i mi smo uživali u pogledu na Glamočko polje, površ Kruzi i planinu Goliju.

Glamočko polje

U nastavku pešačenja ulazimo u oblak koji nam je onemogućavao pogled na okolinu ali smo bili istrajni u odluci da i po takvom vremenu izađemo na najviši vrh Cincara.

To nam je i pošlo za nogom iako nam je izuzetno jaka bura (na momentе i do 90 km/h) veoma otežavala uspon. Oko podneva izlazimo na vrh Cincara (2006 m nadmorske visine), brzo se fotografišemo i započinjemo spust zavetrinskom južnom stranom ka površi Kruzi. Nakon što smo se spustili na oko 1600 m n.v. izašli smo iz oblaka i ponovo su nam se ukazali nestvarni prizori beskrajno zelene površi pod Cincarom.

Silazak sa Cincara

Površ Kruzi

Spust od austrougarskih štala nastavljamo makadamskim putem kojim dolazimo do našeg kombija kojim ćemo se potom odvesti do Livna gde ćemo napraviti pauzu, a zatim i do planinarskog doma PD „Kamešnica“ koji se nalazi u Bilom Polju.

U blizini planinarskog doma, pored Buškog jezera

Predeo u bizini planinarskog doma

DAN DRUGI

Iz planinarskog doma polazimo u 5.30 časova put Makarske. Put nas vodi pored Buškog jezera, a nakon prelaska državne granice ulazimo u predivne krajeve Dalmacije. Jadranskom magistralom se vozimo do Velikog Brda iznad Makarske odakle polazimo na izuzetno zahtevan uspon ka najvišem vrhu planine Biokovo.

Biokovo

Staza vodi preko dugog i strmog sipara do litica iznad Makarske, a potom sve vreme dobro markiranom stazom preko krša Biokova do asfaltnog puta kojim posle dva kilometra izlazimo na vrh Sveti Jure (1762 m nadmorske visine).

Pogled na Makarsku

Sa vrha uživamo u pogledu na čudnovato „kameno more“ Biokova.

Nakon pola sata krećemo nazad. Usled pojačane oblačnosti i sitne kiše odlučujemo da prvi deo spusta bude asfaltnim putem, a potom planinarskom stazom do vidikovca Vošac. Na vidikovcu se susrećemo sa grupom planinara iz Imotskog i Posušja sa kojima nastavljamo spust ka Makaru.

Staza od Vošca do Makara je pravi planinarski autoput. Dobro obeležena, prostrana i sa dosta mesta za odmor i uživanje u pogledu na Makarsku rivijeru, Brač, Hvar, Pelješac, Korčulu…

U 18.30 časova stižemo u Makar, predgrađe Makarske, gde završavamo našu pešačku turu. Odlučujemo da dan iskoristimo u celosti i odvozimo se do Imotskog kako bismo pogledali dva kraška jezera nestvarne lepote. Oko 21 čas dolazimo u planinarski dom u Bilom Polju.

Crveno jezero kod Imotskog

TREĆI DAN

Nakon desetominutne vožnje od planinarskog doma dolazimo u Podgradinu u podnožju Kamešnice odakle polazimo dobro obeleženom i veoma lepom stazom ka najvišem vrhu planine. Nakon pola puta do vrha nailazimo na planinsku kuću PD „Kamešnica“ gde pravimo pauzu.

Nakon planinarske kuće staza izlazi na greben kojim dominira trava i kamen uz retko, usamljeno drveće. Po izlasku na greben sačekala nas je bura (nešto slabija nego na Cincaru ali ipak neprijatna). Sa grebena se pružao fantastičan pogled na Livanjsko polje, Buško jezero, planine Cincar i Tušnicu.

Pogled na Buško jezero i Tušnicu sa Kamešnice

Pešačenje nastavljamo ka vrhu ali ubrzo ulazimo u oblak i vidljivost se smanjuje.

Na najvišem vrhu Kamešnice (Konj 1849 m nadmorske visine) se zadržavamo kratko zbog jake bure i slabe vidljivosti. Vrlo brzo se vraćamo istom stazom nazad i na oko 1600 m n. v. izlazimo iz oblaka i pred nama se otvaraju vidici zbog kojih odlučujemo da napravimo dužu pauzu i uživamo u prizorima.

Nakon pauze nastavljamo silazak kroz šumu do podnožja gde stižemo oko 14 časova. Nakon pakovanja krećemo put Beograda preko Blidinja, Jablanice i Sarajeva. U Beograd smo stigli pola sata pre ponoći.

STATISTIKA

1. dana prepešačili smo oko 19 km uz ukupan uspon od oko 830 m
2. dana prepešačili smo oko 17 km uz ukupan uspon od oko 1790 m
3. dana prepešačili smo oko 12 km uz ukupan uspon od oko 1220 m

Zahvaljujemo se domaćinima iz PD „Kamešnica“ na gostoprimstvu, a učesnicima akcije na ukazanom poverenju.